De nettowinst daalde tot 900 miljoen dollar (682 miljoen euro), van 1 miljard dollar een jaar eerder. De omzet ging met 2,4 procent omlaag tot 36,9 miljard dollar. In Europa werd het operationeel verlies teruggedrongen tot 175 miljoen dollar, van 294 miljoen dollar een jaar geleden. Dat is te danken aan kostenbesparingen en de introductie van nieuwe modellen. GM is het moederbedrijf van de Europese merken Opel en Vauxhall.

Het autoconcern uit Detroit wil in 2015 met de Europese activiteiten quitte draaien. Om de Europese divisie weer winstgevend te krijgen, kondigde GM in april aan de komende jaren 4 miljard dollar in de activiteiten te investeren. GM heeft sinds 1999 in totaal een verlies geleden in Europa van 18 miljard dollar.

Noord-Amerika

GM was in het afgelopen kwartaal minder winstgevend op de Noord-Amerikaanse markt. Daar daalde het bedrijfsresultaat naar 1,4 miljard dollar, van 1,6 miljard dollar een jaar eerder.

,,Het jaar is solide gestart met een vergroting van ons wereldwijde marktaandeel, met sterke nieuwe producten die wereldwijd klanten trekken”, aldus topman Dan Akerson in een toelichting. De kwartaalcijfers van GM waren beter dan analisten in doorsnee hadden verwacht.

De resultaten van GM in Europa vielen minder slecht uit dan die van zijn Amerikaanse rivaal Ford. Dat bedrijf leed in het eerste kwartaal een verlies op de Europese activiteiten van 462 miljoen dollar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl